لیبرالیسم، سکولاریسم و غرب جدید
نویسندگان
چکیده
چکیده مقاله حاضر با تمرکز بر محور رابطة دین و دولت به شکل عام، و دین و سیاست به شکل خاص بر آن است تا نشان دهد که سیر فلسفة سیاسی در غرب در دورة جدید، که این مقاله نقطة آغاز آن را تفکر سیاسی هابز و لاک می داند، با تحولی مواجه شده است که به لحاظ ماهوی با آنچه که قبل از آن به فلسفة قدیم یاد می شود، متفاوت است. به عبارت دیگر، این مقاله نشان می دهد که تقسیم فلسفة کلاسیک غرب صرفاً جنبة تاریخی نداشته است بلکه با قرائتی که در فلسفة جدید از آزادی و تعیین رابطة دین و سیاست ارائه می شود، دولت مدرن در غرب به لحاظ جوهری از جریان تفکر سیاسی و شیوة اجرای آن از اساس، متفاوت می شود. لذا به نظر می رسد که سیر آزادیخواهی که به لیبرالیسم منتهی می شود، نه تنها مختصات آزادی بلکه مدرنیته و سکولاریسم را نیز در درون خود جا داده است. این مقاله برای نشان دادن این اتصال در لیبرالیسم غرب، با مراجعه به آرای دو متفکر کلاسیک این حوزه، یعنی هابز و لاک، تلاش می کند تا لیبرالیسم غربی را با دو ستون اصلی آن، یعنی سکولاریسم و تجدد غربی تبیین کند.
منابع مشابه
لیبرالیسم جدید و تخلیه حیات سیاسى
فلسفه سیاسى در کتاب «نظریه عدالت» جان مادلز (1971) صورتبندى جدید یافت. به نظر جان گرى، نویسنده مقاله، این فلسفه سیاسى در واقع، لیبرالیسم در هیئت جدید است که به شیوه تحلیلىِ رایج در فلسفه قرن بیستم انگلوساکسون و با استمداد از «نظریه حق» کانت به دام نوعى تصور انتزاعى و غیرتاریخى از «شخص» افتاده و برخلاف فلسفه هاى سیاسىِ ارسطو، هیوم و استوارت میل، در هیچ زمینه اى با نیازها و خواستهاى اصلى جامعه لیبر...
متن کاملجایگاه و کارویژههای سکولاریسم در غرب و جهان اسلام
با فرا رسیدن عصر رنسانس و نوزایی در قرن چهاردهم میلادی در جوامع مغرب زمین فلسفه جزم گرایی مدرسی و اسکولاستیکی و نظام کلیسایی حاکم در کل دوران قرون وسطی مورد چالش جدی قرار گرفت. در این واکنش بخش اعظم آنچه تحت عنوان دین و مذهب و متافیزیک قرار داشت به ویزه در حوزه های سیاسی و اجتماعی به کناری نهاده شد و مدرنیته با سرعتی شتابان روند تحولی را آغاز نمود. یکی از فرایندهای چندگانه دوران بعد از قرون وسط...
متن کاملبررسی نقدهای سید احمد فردید بر لیبرالیسم و غرب
غرب و مفاهیم و اندیشههای مرتبط با آن مثل لیبرالیسم، مدرنیته، دموکراسی، سرمایهداری، سکولاریسم، تکنولوژی، توسعه و غیره موضوعهایی است که برای کشورهای غیرغربی مسئلهساز شده است. برخی افراد در توصیف لیبرالیسم، به عنوان اصلیترین و مهمترین اندیشه در دوران معاصر، تعبیر «نظریه مدرن تمدن غرب» را به کار میبرند. اندیشه لیبرالیسم و برخی جلوههای غرب و تمدن آن به کشورهای دیگر، از جمله ایران، به صورت...
متن کامللیبرالیسم جدید و تخلیه حیات سیاسی
فلسفه سیاسی در کتاب «نظریه عدالت» جان مادلز (1971) صورتبندی جدید یافت. به نظر جان گری، نویسنده مقاله، این فلسفه سیاسی در واقع، لیبرالیسم در هیئت جدید است که به شیوه تحلیلیِ رایج در فلسفه قرن بیستم انگلوساکسون و با استمداد از «نظریه حق» کانت به دام نوعی تصور انتزاعی و غیرتاریخی از «شخص» افتاده و برخلاف فلسفه های سیاسیِ ارسطو، هیوم و استوارت میل، در هیچ زمینه ای با نیازها و خواستهای اصلی جامعه لیبر...
متن کامللیبرالیسم جدید و تخلیه حیات سیاسی
فلسفه سیاسی در کتاب «نظریه عدالت» جان مادلز (1971) صورتبندی جدید یافت. به نظر جان گری، نویسنده مقاله، این فلسفه سیاسی در واقع، لیبرالیسم در هیئت جدید است که به شیوه تحلیلیِ رایج در فلسفه قرن بیستم انگلوساکسون و با استمداد از «نظریه حق» کانت به دام نوعی تصور انتزاعی و غیرتاریخی از «شخص» افتاده و برخلاف فلسفه های سیاسیِ ارسطو، هیوم و استوارت میل، در هیچ زمینه ای با نیازها و خواستهای اصلی جامعه لیبر...
متن کاملجایگاه و کارویژه های سکولاریسم در غرب و جهان اسلام
با فرا رسیدن عصر رنسانس و نوزایی در قرن چهاردهم میلادی در جوامع مغرب زمین فلسفه جزم گرایی مدرسی و اسکولاستیکی و نظام کلیسایی حاکم در کل دوران قرون وسطی مورد چالش جدی قرار گرفت. در این واکنش بخش اعظم آنچه تحت عنوان دین و مذهب و متافیزیک قرار داشت به ویزه در حوزه های سیاسی و اجتماعی به کناری نهاده شد و مدرنیته با سرعتی شتابان روند تحولی را آغاز نمود. یکی از فرایندهای چندگانه دوران بعد از قرون وسط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دانش سیاسیناشر: دانشگاه امام صادق علیه السلام
ISSN
دوره 6
شماره 11 2010
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023